Followers

Thursday, February 7, 2013

Teksi oh teksi


Aku jarang naik teksi so aku tak tahu.

Aku hanya dengar-dengar je perangai pemandu teksi ni.

Sesetengah. Bukan semua.

Ada yang okay.



So aku sampai Pudu pukul 11.40 pm.

LRT dah tak jalan.

Aku dengar kena double kalau lewat malam.

Risau jugak.

Boleh ke claim nanti tinggi sangat harga.

Aku kuar ke jalan. Nampak dua teksi. Dua-dua belum ada penumpang.

Buat-buat macam tak nak teksi. Perhati dulu.

Yang depan nampak muda 30an. Yang belakang seperti sudah berkeluarga anak besar-besar.

I choose the latter.

RM20 ke Maluri. Sounds reasonable. I was afraid more than that.

Pak cik ni okay. Dalam teksi beliau berbual. Seems honest.

Tak tahu kenapa aku ditugaskan panggil teksi untuk ke HQ untuk semua. Mungkin sebab aku kacak. Atau sebab aku lelaki. Atau sebab aku antara yang paling lama join this company. Atau random sahaja. Whatever.

Hari pertama. Caj panggilan RM3. Meter RM7. RM10. Bukan aku bayar. Biar orang lain claim.

Kedua. Call teksi tak dapat-dapat. Sekuriti hotel call banyak kali. No taxi. Decided to go with LRT but then I contact HQ and they said they got taxi for us. Ada dua teksi datang. Ada 10 orang nak naik. Maka satu lagi teksi buat second trip. Caj panggilan RM2. Meter RM4.60. Eh murahh pulak? Still orang lain bayar.

Walaupun aku yang duduk depan. Logik la, takkan aku nak bayar tiap-tiap hari. Bagi can kat orang lain nak claim jugak.

Ketiga. I asked the hotel to call the yesterday's taxi. Sampai satu teksi je. Pemandu nampak muda. Lewat 20an atau awal 30an. Memang tulis situ caj panggilan RM2. Meter RM5.70. Supposedly RM7.70 sahaja. Aku tanya belakang, mereka semua dah ada bayar teksi hari-hari sebelum. Demn. So it's my turn lah..

Semua tak nak tunggu aku. Semua keluar dulu. Aku tak da duit kecik. RM10 je. I wait. He buat muka innocent like he don't want to give me balance. "Takde duit baki eh?" I heard he said like a quick small voice response, "takde" and he continued, "HQ (company teksi) takde cakap ada caj RM3 ke..caj panggilan" I was like in my mind, only, "berapa banyak caj panggilan ko caj ni?" I don't want to argue him, I said, "so RM10.70 ke total?" ".....erm..(pause) a'ah.."

What a liar. Dekat dia punya tongkat gear banyak duit syiling. Aku perasan bila aku nak tutup pintu.

Aku tanya kawan next trip dia cakap kena RM6 something je.

Maybe sebab masa tu tinggal aku sorang je dalam teksi. Mula la ambil kesempatan.

Takpe. Dia bagi resit kosong.

Amek la kau buat brekpes ye RM3 tu.

Next time kena suruh orang yang ada duit cukup-cukup yang bayar.

I don't mind to have to pay extra, cuma tak suka orang nak ambil kesempatan.

No comments:

Post a Comment

would love to hear your thoughts on this.. click "subscribe by email" to get my reply :)