Followers

Monday, July 27, 2009

Bahasa Merepek Manusia

Gambar takde kena mengena dengan post ini. lol

Korang mesti penah sekolah kan? haha. Apa punya soalan. Takde pape. Hari ni aku nak kongsi satu benda dengan korang. Masa korang sekolah dulu, ada tak perkataan2, bahasa2 yg korang selalu guna, dan ia seakan menjadi trend kat sekolah? Well, I did have that kind of trend.

Ketika di SMKA Nibong Tebal:

deret - selalu, mesti jadi lagi
Contoh:
deret aku asyik dok sebelah hang ja kat kelas!

kejap
- power, ketat, buat benda cam perfect je (selalu guna utk perli2)
Contoh:
gila, memang kejap ar budak ni! [or] tak kejap lagi tuh hang tutup bekas tu

... ma cukup!
- ni org penang je pakai kot, mengakhiri ayat dengan "ma cukup", cam nak kata sesuatu tu hebat la, cam2 surprised, or ayat penegasan
Contoh:
ari tu aku gi pasar malam jumpa awek hang tak pakai tudung, ma cukup!

fly
- terbang di angkasa, eh bukan. ia bermaksud "gi blah kuar dari asrama tanpa kebenaran" aku suke fly dulu2. hahaakk. yang ni lebih merujuk pada term.

skema - yg ni rasanya ramai tahu, selalu merujuk kat pengawas2 yg bajet baik, bodek cikgu je lebih sebenarnya

mandom - main dalam dorm. bagi mereka yang tidak aktif, di kala orang lain di padang pada waktu petang, mereka duduk dalam dorm. (i'm one of them. lol)

sodom - solat dalam dorm. ini merujuk kepada mereka yang malas, suka ponteng pergi surau. selalunya solat Subuh. Yang bestnya sapa kantoi kenalah rotan oleh warden.

Waktu di KMPP:

cekang - ni lebih kurang sama cam kejap, boleh kata transformasi perkataan kejap sebab aku jumpa perkataan ini kat matrik
Contoh:
gila cekang budak ni! 4 flat siott!

tak boleh blah
- buat benda2 yang konon2 bagus atau luar dari kebiasaan, walopun sebenarnya si pengguna saja2 guna tanpa tujuan. aku pun tak tahu la apa yg dorang nak blah/belah. Si Ayie suka guna.
Contoh:
tak boleh blah ar mamat ni, buat terer lakK!

..doh!
- mengakhiri perkataan dengan "doh". aku rasa asal perkataan ni adalah dari English, "though". Yang ni aku perasan Huzai suka guna.
Contoh:
aku maen game tak tido doh!

mantopp! -
mantop atau mantap ni sebenarnya pengaruh dari ayat Ustaz Zamri dalam rancangan Mari Mengaji. Yang ni Baem selalu guna, panggil aku "wei budak mantopp!"

cucuk
- bukan cucuk guna benda tajam, tapi gi cucuk duit.


Kini, USM Kubang Kerian:

aduhh - ni Syakir selalu guna, Lukman pun suka2 gak cakap

sedeh aku/ sedihhh../ sedih ar camni - ni cam ayat2 pasrah, walaupun sebenarnya tak sedih, individu tu hanya nak mengekspresi rasa kecewa beliau

koya - perasan

poyo - buat benda cam bagus

powerr! - Wali suka gune

entah - Din suke gune..har3

tuu arr - Phang suke gune. Ayat ni aku pun penah dgr masa sekolah dulu

bajet arr - konon2 terer ar tuh. Mawi suka guna

sedut - copy citer

senget - Syazwan suka guna. Benda tak senget pun disengetkan.

Yang terakhir sekali,

LESTARI - USM SUKA GUNA!! HARHARHAR

Perkataan2 ni sebenarnya membawa maksud lain, tapi student suka-suka guna untuk istilah lain. Yang pasti perkataan2 ni budak laki je selalu guna, aku TAK PASTI dengan budak pompuan. Well, bahasa korang maybe laen waktu dulu2. Dan ini yang aku ingat je, kalo korang ada lagi leh la tambah ataupun bila aku teringat boleh la aku edit balik. har3. lol

P/S: adeh. teringat pulak member2 sekolah & matrik. huhu. ni yang nak bersentimental ni.


8 comments:

  1. haha...
    kuar lagi pkataan LESTARI tu...
    ni msti x puas sti lagi dgn ice blended...
    haha...~

    ReplyDelete
  2. manusia mmg suka merepek.hahah

    di mana DBP dlm hal ni..pencemaran bahasa telah berlaku..haha

    ReplyDelete
  3. Perkataan cekang tu memang aku kenal sangat la. tak tau mane asalnye, tapi budak praktikum aku ade sorang yang budak2 kmpp panggil cekang~

    ReplyDelete
  4. haha~
    bt02..kat kmpp dlu slalu gne cekang..
    lalala~

    ReplyDelete
  5. anne - nikmat minum air dah kureng..tak puas ati tol

    din - DBP tgh melestarikan dunia alam fantasi mereka, doh!!

    nisah & uteh - haha. anda berdua memang budak KMPP!! tahniah!

    ReplyDelete
  6. ma cukup..
    hurm...perkataan baru..
    xnah dgr pun
    huhun

    ReplyDelete
  7. tak perlu la ltak 'wei budak mantopp'
    tu... cam perasan lbey ja

    ReplyDelete
  8. lea, itulah situasi yg berlaku bila aku bersembang dgn rakan2 sekolah..

    Huzai - Baem's word dont really mean it, lo.. tq buka gak blog ni. xD

    ReplyDelete

would love to hear your thoughts on this.. click "subscribe by email" to get my reply :)