Followers

Saturday, May 1, 2010

Aku Seorang Collector

(Mood Entri: Gaya penceritaan sembang-sembang)

Apakah hobi anda?
Tidur.
Bosannya. Tak ada hobi lain ke?
Tidur la besh!

Ada orang hobinya suka tidur. Ada yang suka menyanyi. Ada yang suka melepak. Ada yang suka tengok bola. Ada yang suka dating. Ada yang suka makan. Ahhh. Macam-macam la. Senaraikan la sendiri.

Apabila ditanya apakah hobi aku, aku jawab:
Saya suka mengumpul.

(Oh bila jawab soalan orang kena la sopan, gunakan perkataan 'saya' ok!)

Kenapa aku cakap aku suka mengumpul? Okay, mari kita imbas balik zaman kanak-kanak aku. (Flashback mode desu! Macam Oda suka buat dalam komik One Piece tuh.)

Masa aku kecik-kecik bijak comel dulu, aku suka mengumpul barang-barang seperti pemadam, patung getah watak kartun, sticker, kad-kad, tudung botol, komik dan...aku rasa yang tu je yang aku ingat setakat ni.


Pertama sekali - pemadam. Ahha. Taktau la korang ada maen ke tak masa kecik-kecik dulu. Tapi aku dan rakan-rakan suka maen pemadam dulu. Macam mana nak maen pemadam? Kena ada dua pemadam. Boleh maen single or two player. Nak maen dia, kena tekan-tekan pemadam tu sampai berjalan. Anda menang kalau pemadam anda terlebih dahulu berada di atas badan pemadam lawan anda. Macam orang maen rugbi tu, dok hempap atas badan orang laen. Ahak. Disebabkan permainan ini, aku kumpul macam-macam jenis pemadam - besar, kecil, gambar kartun laen2.

Aku nampak budak-budak kat rumah aku pon banyak pemadam dia. Means budak-budak sekarang pon dok maen lagi! wakaka


Kamehamehaaaa!!


Patung getah watak kartun pulak (Dragon Ball), selalunya beli melalui token la. Token RM1 camtu. Dia warna hijau, oren dan biru. Watak-watak cam Gohan, No. 18, Goten dan lain-lain. Yang ni, semata-mata nak kumpul je sebab masa tu gilakan komik Dragon Ball. (Tapi sebenarnya aku punya cara tersendiri untuk main benda alah ni cuma aku taktau camna nak explain)

Seterusnya sticker. Sticker tu buat sendiri tahu! First sekali kena ada sticker tu sendiri. Boleh beli kat pasaraya. Selalu beli warna Gold coz macam cantek. Memula pergi fotostat gambar yang hendak dibuat sticker. Bagi aku, aku ambil watak Dragon Ball (lagi). Kurin yang botak. Fotostat cantek-cantek, besar-besar, then lekatkan selotep pada kertas tu, gunting elok-elok, rendam dalam air, then kikis-kikis kertas sampai tinggal selotep je yang mana lukisan tu dah melekat kat selotep tu. Last sekali, lekatkan kat sticker gold tu. Pahtu gunting leklok lagi, then boleh lekat! Lekat atas kotak pensil esoknya tunjuk kat kawan-kawan kat sekolah dengan bangganya.


Tengok ni aku buat lawa oo
Eleh aku punya lagi lawa arr

Hah. Sila gadoh. Anda kan budak-budak.

Kad pulak - pun beli macam token gak. 50 sen kot satu. Tak ingat sangat. Kad kartun Dragon Ball (lagi), Digimon, kartun-kartun yang dapat dari majalah Gempak. Siap buat trading lagi dengan kawan-kawan. Jual satu singgit. Padahal dapat free je. Seingat aku, kad-kad aku ada la sampai 50-60 keping camtu.

------------

Ahh, itu zaman kanak-kanak. Sekarang dah tua dewasa ni? Apa yang dikumpul? Haha... Sekarang, aku suka kumpul citer (cerita). Aku suka tengok Anime. TV Series. JDrama. JMovies. PV. Video Clip. Dan apa-apa Movies la. Sesetengah orang, apabila habis tengok movie ke apa-apa citer, mereka akan delete dari peti hardisk. Taknak simpan. Lain bagi aku. Aku akan simpan dan hanguskan ke dalam DVD. Penat-penat ko donlod, takkan nak buang camtu je? Tidak. Aku takkan buang!

Selain citer, aku juga suka kumpul Album. Kalau ada lagu yang besh, menarik hati kalbu - Aku lebih prefer untuk mendapatkan keseluruhan lagu-lagu dalam album tersebut. Full Album! Apa barang lagu satu je? Rasa cam tak lengkap. Ada yang missing. Then kalau suatu artis tu menarik minat aku jugak, aku akan berusaha cari kesemua album yang sudah beliau release. (eg. YUI, Muse).

Barang lain yang aku kumpul pulak, adalah buku. Kalau ada penulis buku yang aku suka, kecenderungan untuk mendapatkan kesemua buku tulisan beliau sangat tinggi. Haha. Dan Brown, misalnya. Begitu juga dengan komik. Manga. Semua volume konfem aku ada punya. Tak miss!!

Sekarang pulak rasa nak kumpul barang-barang Liverpool. Ntah kenapa.. wakaka.

------------

Desire atau kehendak aku untuk memiliki sesuatu barang tu sangat tinggi. Setiap citer mesti complete semua episod! Kalau soundtrack/theme song dia besh, mesti dapatkannya!! Lagu mesti Full Album!! Itulah prinsip hidup aku.

Tapi..

Akan tetapi..

Demo nee..

...

........

Hari ini.

Sesuatu yang buruk telah berlaku.

Oleh sebab aku sudah berada di tahap Acceptance (baca ni), aku sudah mampu nak ceritakan pada orang lain. Sebab itu juga, entri ini tidak begitu emo seperti biasa.

Apa yang sudah berlaku?

(Bajet ar ko ni chanz, buat orang saspens la sangat)




External Harddisk aku, NoTouch 400 GB telah rosak. External HD ni lah tempat aku menyimpan segala citer-citer dalam tu. Bukan citer je. Documentary. PV. (Ahh..Video Clip YUI!!) Beberapa GAMES. Software. Semuanya. All of them. Dah tokleh akses belaka.

Sedih. Saya sangat sedih. Walaupun berada di tahap Acceptance, saya masih sedih. (Mode 'saya' kembali)



Semuanya disebabkan kekhilafan diri ini ketika membawa barang-barang. External HD tu boleh sahaja disimpan di dalam poket seluar. Tetapi petang tadi, maybe terlalu banyak barang & tak terfikir nak simpan dalam poket, aku pegang je kat tangan semua barang (buku, helmet, kunci moto). Oh. Malang. Sewaktu berjalan ke bilik, external itu pun jatuh. Ke kaki. Kemudian ke lantai.

Aduhai. Saya rasa hendak menangis. Tapi tidak keluar air mata pun. Tak apalah. Biar Yui sahaja yang menangis. T_T.


Yadaaaa....!!

P/S: Maaf citer ni sangat panjang. Aku takleh tido memikirkan masalah external HD ni. Masa tengah baring nak tido, tetiba ingat benda-benda ni. Apa lagi, terus blogging la!



12:53 am. 01/05/10
chanz

10 comments:

  1. mode acceptance.......
    cam cerita heroes.........
    apapun, aku dah agak dah mesti kau cite mende ni kat blog........
    haduh, aku pun sedeh sebab mungkin ada cite lain yang aku nak dalam tu........
    haishhhhh.........

    ReplyDelete
  2. kretip betul idea wat sticker
    nak try la balik ni
    haha

    sabar jela.
    ade hikmah di sebalik yg berlaku
    mungkin ade org nak kasi external hard disc baru utk ko
    :)

    ReplyDelete
  3. lor.. kesiannye..
    sila bertabah ye...

    ReplyDelete
  4. @lea
    yang penting nak dapatkan balik data dalam tu...

    @nisah
    terima kasih atas simpati anda....zzz

    ReplyDelete
  5. aa sticker2 ni bdk2 laki smkant rajin dok wat dulu kan kan? huahaha..tu tu main pemadam la...

    tapi kan weh...
    nasib kita serupaaaaa....external hard disk ak rosak jugak. dah la FYP dlm tu. nangis2 ak..tp ada tjumpa backup dlm laptop. tu pn bkn yg latest.

    gambaq suma xda dh...tsk. jom nangis sesama T.T

    ReplyDelete
  6. @Amalina
    A'a..ada gak depa buat..geng2 hafizul/pijun..tapi depa buat len sket dari yg aku wat ms sek rendah..hahak.

    Uhh. sediakan tisu cepatt! tisu premier ka.

    ReplyDelete
  7. memang x bleh bukak langsung ke Ext. HD tu? Kan banyak sotfware yang bleh backup data kita walaupun Ext. HD dah corrupt.. Ko cuba pakai app;ication Test Disk. Try la..

    ReplyDelete

would love to hear your thoughts on this.. click "subscribe by email" to get my reply :)