Followers

Tuesday, May 11, 2010

Driving today

Hello, Assalamualaikum~ (Sila jawab)

chanz di sini.

[Entri ini telah diedit satu kali pada 14 Mei 2010]

Hari ini masuk hari kedua aku berpraktikal kat Hospital Seberang Jaya. Huh. Exhausted! Aku taknak cakap pasal praktikal tu skang ni, maybe next time. Hari ini, aku nak cakap pasal "driving". Driving kat sini bermaksud memandu kereta okay~ FYI, aku dah dapat lesen memandu kereta sejak tahun lepas. Tapi aku jarang sangat bawa. Kadang-kadang je. Tokidoki, kata the Japanese.
Kancil kat umah biasanya my sis yang conquer. Takpolah, dia yang bayaq bayaran bulanan kereta tu. Kalo kat USM lak, aku biasa guna moto je.

Back to the point - nak cakap pasal pengalaman bawa kereta selama dua hari kat atas highway neh. FYI lagi, aku tak biasa bawa di highway. Aku bawa kereta ni pon sebab nak pergi praktikal. So, dah 2 kali ulang alik la kat highway tu minggu ni. Ayah aku cakap jalan suka jem especially waktu orang-orang nak pi keja dan nak balik. Tapi, taktau la, sepanjang dua hari ini, jalan okay je bagi aku. Sempat sampai pukul 7.40 am lagi kat hospital. Hua3...awal betol.

FYI (lagi, lagi), kereta aku bawa tu manual. Kancil lama. Kecik. Comey. Warna merah. Cam lagu zaman kanak-kanak ni:


Bapaku pulang dari kota.. bapaku belikan kereta.. kereta kecil warna merah.. Boleh ku bawa ke sekolah.. haha.

Manual pakai clutch la. Kena main2 kaki tuh. Kalo auto rilekk jee!!

Beberapa perkara yang dapat aku hadapi/rasai/pelajari sepanjang bawa kereta dua hari:

1) Jangan bawa kat lane kiri masa kat highway. Lori banyak. Besar2. Dah ar slow. Nanti dah sejam pon tak sampai destinasi aku rasa. Bawa je kat lane kanan. Laju2 sampai 110 km/j (=p). Kang bila dah terlekat kat lane kiri, pahtu jalan cam jadi slow, manakala kereta kat kanan pula tetiba jadi banyak..Hah! Tertinggal la hang kat situ slow2 dok belakang lori je. Nak kuar gi lane kanan pon payah. (Tapi kalo tak reti bawa laju-laju atau anda tak suka gopoh, boleh la dok kat kiri je okay~)
[*edited* - baru dapat tau ada satu keta tu kawan ayah aku rupanya yg cuba bertegur sapa dgn aku. dia ingat ayah aku yg bawa. so dia nyala2kan lampu. maybe tu cara bertegur sapa di highway kot? lol]

2) Sangat takbesh dok belakang lori, kenderaan besar! Especially bila kat traffic light. Lori ni dah la suka brek lambat2. Kang aku terlanggar belakang dia bila brek mengejut..Dah tu rasa cam taktau apa, tak nampak jalan kat depan langsung. Nampak lori je. Takbesh!
3) Bila bawa kat kanan ni, ada la manusia yang kerek shial~ Aku tau la kereta hang lagi power dan laju. Takyah ar nak pasang lampu siang-siang hari then dok rapat2 sangat dengan kereta aku!! Disebabkan aku suka mengalah, aku pun pergi la ke kiri sat bagi laluan kat hang! Padahal aku bawa pon dah laju sampai 110 km/j kot..
4) Pastikan tahu jalan siap2 mana nak pi! Takleh blur2 kang terlepas jalan payah nak U-Turn da kat highway neh..
5) Lagi satu, tak besh dok kiri gak! Ada banyak moto! Huhu. Moto ni tak semua duduk dalam lane dia. Ada ja yang tersimpang ke lane kereta..Kena la brek2 lak.. (aku paham moto takut bawa kat tepi2 coz ada paku...)
6) Kesimpulannya, bawa kereta memang kena banyak bersabar dan tenang!! Ayah aku selalu pesan yang tu..huhu. Sentiasa ingat kat kepala.


 

Peugeot Leonin - Kereta masa depan! Futuristik~ Muka dia ganaih....lol

Oh ya. Driving today is one of YUI's song. Boleh donlod kat sini.

Tiap kali bawa kereta gak, teringat lagu Muadz - Sejahtera di Perjalanan. Ada doa sebelum naik kenderaan yang diajar dalam lagu tu~







11/05/10. 10.06 pm
chanz

7 comments:

  1. aku nak amik lesen!!!!
    tapi aku takut!!!!

    ReplyDelete
  2. aku tak leh driving lagi skrg.. ada pengalaman ngeri >.<

    ReplyDelete
  3. uteh...same2!
    even nisah dh dpt lesen b4 masuk matrix lg..
    smpai skang still x drive,.. huu..
    sadis2.. tak0t2.

    ReplyDelete
  4. @din - ok da~

    @dA - kalo takut jangan amek..

    @uteh & nisah - kalo takut jangan bawak... haha

    ReplyDelete
  5. boleh driving, bagus la.. aku ni org susah, jalan kaki pergi kerja, saje

    ReplyDelete
  6. @ 星月 - dah workplace jauh, terpaksa la driving..isk2..jalan lagi bagus, exercise! =p

    ReplyDelete

would love to hear your thoughts on this.. click "subscribe by email" to get my reply :)