Followers

Sunday, February 13, 2011

Oh! Katil 11 Wad HTPG

Nampaknya praktikal aku menjadi Trainee Dietitian di Hospital Taiping (HTPG) hendak sampai ke penghujungnya. Banyak kerja tak siap lagi..hu hu hu..

Sebelum anda teruskan,
WARNING: ENTRI INI MUNGKIN AGAK OFFENSIVE BAGI SESETENGAH ORANG.



Okaylah, actually topik kali ini adalah pasal nombor! Ada sesapa kat sini suka perkara berkaitan nombor? SAYA! okeh, I have a thing for numbers.


Pernah dengar kepercayaan karut pasal suatu nombor ni membawa malang pada seseorang? Biasa the Western la. Takut sangat dengan no 13! Term dia setelah aku cek kat wiki, ia dipanggil triskaidekaphobia. Kalo kat Asia lak, specifically China/Japan, depa takut dengan nombor 4! Hoho aku baru tahu pas baca Penyiasat Remaja versi Akechi petang tadi.




Orait, aku taknak cakap pasal no 13 atau 4, aku nak cakap pasal no 11! Eleven. Jyuichi. Erm...bahasa arab apa eh. Ahada 'asyara? :P (gua sudah lupa lupa ingat)


Aku suka no. 11. Antara sebab dia - my birthdate. No 11 gak sangat awesome. Jersi no 11 adalah yang paling sukses menjaringkan gol dalam world cup bebaru ni. Tambahan lagi, tahun ni 2011. Nanti akan ada tarikh 11/11/11! It's going to be legen...wait for it..dary! Any Barney's fan here? (In case you still noob, I am talking about How I Met Your Mother sitcom)


BUT! The awesomeness of eleven is going...to be less awesome. It is still awesome, just less. Sebab apa aku cakap camtu? Okeh, meh nak citer. Sepanjang aku berada di HTPG, katil-katil yang bernombor 11 ni...patient-patient nya (bahasa apa ni) tak duduk lama! Yep! Mereka tak suka stay lama-lama kat ward! Satu hari? Dua hari? EH ESOKNYA TENGOK DAH TAKDE!


Biasanya patient yang stay di katil 11, tanpa mengira ward mana, usually ward medikal la (banyak ward medikal kat HTPG) mereka takkan kekal lama di hospital. It's either depa DIL, AOR atau T/O!
DIL membawa maksud Death In List/Danger In Life iaitu patient dah tenat! Shinigami is around! huhu
AOR adalah At Own Risk. Patient leave against medical advice, atau minta hendak pulang rumah tanpa further treatment!
T/O lak Transfer Out, meaning depa pergi ward laen.


Beginilah senario aku dengan seorang dietitian newbie kat HTPG:

"Banyak referral?"
"Ada la 4"
"Ward pe? Sakit pe? Katil pe? Tengok sket."
"Nah."
"Uish! Katil 11 ke..."
"Huhu.."
(Okay dietitian tu Chinese takde lah berdialog betul2 cam kat atas ni, lol)

Sampai-sampai je kat ward, tengok pt dah ventilated lak..pahtu baca ticket (patient punya folder la maklumat sumer ada situ bukan tiket bas ke apa) doktor dah declare pt DIL! haiya...... Pahtu gi ward len lak, katil 11 jugak, carik pt tak ada. Tanya staff nurse, mana pergi? Sudah discharge, AOR, transfer out. Ayiikk??


Kenapa ini terjadi?? Ini hipotesis aku lah. Biasa katil bernombor 11 kat ward ni terletak paling hampir dengan kaunter dan laluan keluar dari ward, so apa-apa senang hendak move in or out. So, MAYBE kot, MAYBE, doktor saja-saja gi letak pt kat situ yang mana rasa cam tenat je letak situ, so kang nanti bila tetiba patient code blue ka cardiac arrest ka senang dan lebih cepat depa hendak bertindak! Betul tak?


Pahtu bila pt dah discharge ke apa ke, of cos katil 11 tu kosong kan? Dan bila ada pt yang baru nak masuk, of cos lah staff nurse akan letakkan yang dekat-dekat je.


Well ni hipotesis je. Tak jadi teori pun. Any nurse leh tolong jawabkan? Ada apa-apa protokol ke hendak meletakkan pt dalam ward neh? ahak.


Tapi yang peliknya, kadang-kadang tu kan pt mula-mula masuk stay kat bed 11 nampak cam okay je. Pagi itu aku kaunseling okay je. Tengok esok-esok dah DIL! Ayoo..


So kawan-kawan...nanti bila ditakdirkan la korang terpaksa admitted to ward, minta jangan dok katil 11 okay!! (Bad joke, i know, don't take me seriously).

Hmm, dah la cukup merepek malam ni. Daa~

P/S: Gaya penulisan blog kali ini lain sikit okay~~ btw, I come upon this when I search the number 11. SO..11 is still awesome!

Noted by,
12:39am,13/02/11
chanz

10 comments:

  1. ..ahahha..gilak ngeri r 11 nie..tapi aku still suka lagi num nie..ahahahha..fav kot

    ..slalu pt2 yg nmpak severe akan diletak dkt ngn kaunter..sng tuk close monitoring..yg dah ok sket, letak acute cubikal..cubikal depan2

    ReplyDelete
  2. mungkin katil 11 tu haunted.
    jeng jeng!

    ReplyDelete
  3. *raises hand* saya saya saya suka barney stinson!

    lol actually takde benda penting nak komen kat entry ni tapi terlebih excited bila ternampak barney's quote, ekeke)

    ReplyDelete
  4. @wolf - i see i see..

    lea - jangan biarkan diri anda atau keluarga anda duduk di katil 11...jeng jeng..

    @uteh - takpe takpe. What up!! Blogstyle high five!! :P

    ReplyDelete
  5. no 11,kematian Hasan Albanna, kebangkitan reformasi di Iran, dan hari Hosni mobarak meletak jawatan...

    entahlah...

    ReplyDelete
  6. katil 11 tu dekat dgn kaunter? kalau dekat senang nurse nk pantau. mungkin dia akan letak pt yang kritikal kat situ..atau hospital taiping ada kepercayaan khurafat dengan no.11 ni.nombor mistik!

    ReplyDelete
  7. @ibnumutallib - huhu..

    @din - bangunan baru tu sumer ward katil 11 depan kaunter punya.

    ReplyDelete
  8. haha..ko dah nak abes praktikal ke?
    haida suka no 11..ksol suka 7 dan 9 sebab tarikh besday..haha.
    sekarang dok OT..nnt nak cek OT 11,mana tau haunted gak..haha

    ReplyDelete
  9. tukau jew r num feveret tuh..ehehehe..bahaya dah tuh..siap ada shinigami lg tuh!!!

    ReplyDelete
  10. @ksol - kalo haunted gtau saya eh!

    @furr - ichigo sedang bertugas? err

    ReplyDelete

would love to hear your thoughts on this.. click "subscribe by email" to get my reply :)