Followers

Sunday, May 22, 2011

Reviu Merepek: Nur Kasih the Movie

awesome.

Sesuai ke perkataan tersebut dengan citer ni?


Secara keseluruhannya, i like it. Not bad la. Ada jugak twist kat hujung plot. Membuatkan orang cuba mengguess siapakah watak itu, watak ini. Nice one.

Baca lebih lanjut kalau yang belum tengok dan nak tengok. Tapi.. amaran. Spoiler alert! Kalau dah tengok atau memang taknak tengok sila la baca. Tapi jangan bimbang aku tak spoil ending, just scene scene tertentu jek.

bertemu cinta bagai cahaya


Kabir Bhatia memang awesome.

Bagi aku citer ni awesome. Sepatutnya ni citer sedih betul? Tapi tak bagi aku, ia awesome.


Awesome. Sebab ia mempersoalkan tanggungjawab pendakwah. Ada isu yang hendak diketengahkan di celah-celah cerita. Ada scene di mana seorang ustaz memandang serong remaja2 yang free hair, yang broken dengan menganggap mereka buat benda haram. Lalu beliau tak mahu mencurahkan ilmunya pada mereka. Well, kalau anda berdakwah kat orang-orang surau je, tapi kat mereka-mereka yang perlukan panduan hidup ini diabaikan. Apakah? Terbaik lagi, ustaz tersebut dapat menjawab dengan "baik" pada Adam dengan ayat matlamat tak menghalalkan cara.. wawa..

Dan juga scene Nur menolak permintaan untuk mereka design kelab malam. Teguh pendirian kot. Padahal hutang bil hospital banyak nak bayar.

Bolehlah dikatakan Nur Kasih bukan filem sampah seperti filem Melayu lain.

Awesome. Scene kemalangan keretapi, scene kemalangan kereta, scene tembak menembak, pun sangat awesome. Scene bergaduh. Kepala kena hantuk. Perghh. Aku tak pernah jumpa filem Malaysia yang boleh buat seawesome begini. Well, dari filem Sepi dan Setem pun, memang dah awesome kerja Kabir Bhatia kalau bab-bab kemalangan ni. Cara dia sampaikan, terangkan mudah difahami dan pada masa yang sama beri impak pada penonton.


AdamxNur

Awesome. Sinematografi filem filem dia pun memang dah kita tahu ada umm. Pencahayaan sumer. Terbaik. Cara dia conduct kamera tu, dari sawah bendang rumput-rumput warna hijau dibawa sampai ke kereta tengah bergerak...pergh perrghh..!


Awesome. Dan filem Kabir Bhatia mesti ada masukkan lagu untuk naikkan mood. Terbaik bila ada lagu Aizat, dan ada lagu-lagu dari underground punya people. Indie. Hafiz Hamidun pun pandai pilih/buat lagu untuk jadikan soundtrack citer.


TAPI.

Kurang awesome. Apabila kebanyakan scene asyik nangis. Ayoyoo.. Mula-mula lagi dah nangis. Bukankah ini satu kesilapan? Aku masih ingat aku pernah baca interviu Fizz Fairuz masa drama, antara kekuatan Kabir Bhatia adalah pelakon tak dibenarkan nangis over over. Cuba tahan nangis, cuba berlakon bagi nampak "macam nak nangis" saja. Atau dengan kata lain, sebak. Well, memang betul pun. Ada kesan kot. Kat aku antaranya. Masih aku ingat aku start tengok drama ni mula episod 3. Scene Adam dengan bapa dia. Adam dengan Nur. Pergh sumer sebak sebak ar. Especially lepas bapa dia meninggal, aku.....it's a tearjerker for me. Aku memang tak boleh kalau scene father-son ni. huhu. srsly.


So kurang awesome la bagi aku. Terlalu banyak sangat nangis ha..

-----------------------------------------------------

Walaupun camtu, masih awesome la kat hujung hujung citer tu. Yang ending aku taknak spoil la, yang tu anda kena la tengok okay. Aku spoil yang part scene scene jek..hahak..


Anyway, nice one. 9/10 from me. Pergilah support industri filem tempatan dengan tengok citer Nur Kasih!!! Captain Jack Sparrow tengok kat rumah sudah!!! Dan kepada lelaki, jejaka di sana jangan la poyo ingat citer ni jiwang untuk perempuan saja......hahakkk. Layan kottt~

17 comments:

  1. awesome...gaya penulisan ko pun nampak awesome...
    hahahaha

    ReplyDelete
  2. haha.. aku tak sempat nak buat review filem nie ko dah buat dulu, hoho... ko memang awesome ar, hehe...

    ReplyDelete
  3. hampa lagi awesome sebab berjaya komen kat sini...haha. tak ramai kot

    ReplyDelete
  4. gua nak promote blog kat sini bleh, hehe.... http://aminz88.blogspot.com/2011/05/review-filem-nur-kasih.html

    ReplyDelete
  5. haha pi promote kat fesbuk nur kasih nuhh

    ReplyDelete
  6. haha, nanti2 kita layan ar movie lain, ko tak rancang awai2, huuuu...

    ReplyDelete
  7. @eca - mana ada aku tulis aku nangis. yang ep 3 tu je kot ar..

    @aminz - kl gangster cam power fighting dia..hahak

    ReplyDelete
  8. soalan: ko nangis kan tgok movie ni??hehe

    see... dorang kata sepanjang masa mood sedih..penatla dalam masa 1jam lebih nnt ksol dok nangis je dlm wayang..habis make-up..keluar ngan mata panda bengkak..

    pengalaman tgok certa lagenda budak setan, cukup la sekali..huhu

    ReplyDelete
  9. tak nangis la...haha..tak tengok lagi ka? pergi tengokkk

    ReplyDelete
  10. baru ja pas tgok td..haha..
    aku xnangis..maybe sbb dah tgok the making of..gpon,aku asa filem ni akan hepi ending pya..haha..

    aku agree wif hg pya reviu ni..
    byk sgt part2 sedih..lpas sdih,sedih lg..pastu,sdih lg..ni stat part yg nur keguguran,then eksiden,then adam eksiden lg..adus..then sakit lak..
    sambung lak aidil n mamat kena blasah..

    tp papun,filem ni patut dipuji la..ada unsur keagamaan yg bagus,patut dicontohi..n macam hg ckp,scene2 dlm ni awesome,walaupun ada 1 part ms eksiden ketapi2,org yg lari smbil terbakar 2 wat aku gelak,sbb nmpak sgt api2 tipu,xmenjd..hehe..

    lg 1 xpuas ati sbb scene mia sara sket sgt..suka tgok dia..haha..

    conclusion,aku bg 3.5stars/5 la kat filem ni..(sori,dah mcm 2nd reviu lak komen aku ni..hik3...)

    ReplyDelete
  11. kelate xdop cinema..xleh tengok.
    aku tunggu orang upload.haha

    ReplyDelete
  12. @anis - bereh ja...haha suka tgk orang komen panjang2..hehe..

    api tu memang tipu!

    mia sara kena banyak sikit scene bg nek mood baru la best..ni asik nangis...


    @dindiet - mai la penang jadi backpacker

    ReplyDelete
  13. haha..suka or perli ni?tau xpa..asik nangis..tp aku xberjya wat aku ngis..

    aah din,maila area cni,backpacker..interesting..haha

    ReplyDelete
  14. suka yang betul la..baru la perbincangan menjadi aktif.. ada poin2 baru dikeluarkan oleh pembaca..aha

    ReplyDelete

would love to hear your thoughts on this.. click "subscribe by email" to get my reply :)