Followers

Monday, December 21, 2009

Dietetik?

Huh. Penat. Semalam, berlangsungnya kenduri kahwin kakak aku. Sebagai orang yang ringan tulang, kena la aku tolong buat kerja. Ahak. Hari ni pulak, kenduri pengantin lelaki, 3 jam setengah perjalanan baru sampai ke Sungkai tu. Ingat ayah aku nak bagi aku drive, tapi tak pun. Takpa. Leh tido lam keta.


Kenduri pengantin lelaki - Sungkai, Perak

Bila ada kenduri macam ni, baru la sanak saudara nun jauh di sana, keluarga mak aku di Johor datang ziarah. Kemudian, kenduri macam ni jugak akan menemukan aku dengan cikgu2, dan sahabat2 ayah aku yang punya lama aku tak jumpa sejak aku kecil dulu2.

Well, bila jumpa mereka ni, soalan cepumas yang confirm akan ditanya,

Belajaq mana la (sekarang) ni?
Amik cos apa?
Aku pun jawab la.

Kelantan. USM. Dietetik.
Apa dia? Pakcik tak faham

zzzzzzzzzzzzzzzzzz.

Semua orang tak tahu apa benda la dietetik ni. Ada ingat diabetik. Seb bek bila aku cakap dietitian ada orang faham. Bagi yang blur lagi, aku cakap "pakar pemakanan". Lalu mereka pun, "ooOOoo".

Perlu aku akui, cos ni tak popular. Term 'dietetik' tu sendiri tak popular. Lain la kalau aku cakap, "medic", "engineering", or "forensic" sume orang tahu je. Tapi aku tak kisah pun. Aku bukan hendak mengejar populariti.

Hua3.

Lagi best, time camni, ayah aku akan citer la kisah aku yang tidak mengambil Engin, tolak Jepun & mengambil Dietetik ni kat kawan2 dia. Rasa nostalgik sikit.

zzzzz lagi.


Buat yang tak tahu apa itu dietetik, senang cakap dia study tentang pemakanan dan diet yang sesuai untuk pesakit2 cam kencing manis, darah tinggi dan kegagalan buah pinggang. Bidang kerjanya memang luas. Sama ada anda boleh jadi clinical dietitian, research dietitian, community dietitian, food service dietitian, admin dietitian & kalo byk duit sket wat company sendiri, wat private practice. Tempat kerja boleh kat hospital, universiti or maybe gak kat kilang or hotel. (Maybe). Dah banyak IPTA & IPTS yang tawarkan cos ni skang ni. USM, UKM, UIA. Nak tahu lebih lanjut, google je.

Mula-mulanya, memang aku rasa kekok sikit belajar. Tetiba kena belajar masak la. Mana aku pernah masak kat rumah. Masak maggi & goreng telur ada r. Tapi, disebabkan aku ambil cos ni la, aku dah mula menjinak-jinakkan diri dengan dunia masakan ni. Hasilnya, aku rasa memasak memang best. Dan puas. Penat ada gak. =)


Tiga tahun sudah. Moga-moga aku dan rakan2 lain berjaya dalam bidang ini. Tak pernah aku sangka orang cam aku ni boleh ambil dietetik. Hahak.


Rakan-rakan student dietetik



Note: Buat yang tak tahu apa motif "zzzz" tu, sebenarnya ia selalu digunakan dalam garena, komuniti bermain dotA. Bila game tetiba lag/slow sebab putus connection, mesti akan ada yang type "zzz" tu.


21.12.2009. 10:54pm.
chanz

37 comments:

  1. tertarik ngn entri kali ni...btoi weh
    ak stuju sgt ngn entri ni...pnt dah nk ulang bile org tny psl dietetik ni..last2 ckp pemakanan je..huhuhu
    skg ni tgh pk cmne nk mmpopularkn kos dietetik mcm kos2 laen..
    or kite just nk low profile~~haha

    ReplyDelete
  2. Kena promote kat budak2 matrik tu. Jom serang matrik2 yg dekat..Pahang ke. Hoho.

    ReplyDelete
  3. haha..btol2..
    buat xtvt kos..promotion utk dietetik
    hg ketua projek..

    ReplyDelete
  4. biasa lah jadi camtu........
    forensik pun sama gak..........
    perbualan jadi camni:

    "kamu amik apa di USM? doktor ke?"
    "saya amik forensik"
    "oooo, bedah-bedah mayat tu ye??"
    "......."

    salah faham sering berlaku, bukan pada dietetik je, tapi semua kos rasanya........
    huhuhuhu..........

    ReplyDelete
  5. at least depa penah dgr term forensik tu..ha. bedah myt tu trmsuk dlm forensik gak kan..mnyiasat...

    ReplyDelete
  6. kos reen lg x femes asenyee..uhuk...ciap ade yg ckp audiology tuh cam betulkan radio ke??uhukkkk..sgt sdey..hahaha...tol kate kim tuh..bkn utk mengejar populariti pon.. :)

    ReplyDelete
  7. reen: audiology bt0lkan radio? ahahaha...jahat tol diorg..sabar yunk..hehe..

    ala...bi0med pn sme je laa....
    ari tu ade org tnye biomed tu pe...farmasi ke?

    aku cam wth?! farmasi tu farmasi arr...
    biomed tu biomed arr..

    last2 aku ckp "aah. sma.".
    puas ati. malas aku nk explain.
    hua3.

    ReplyDelete
  8. har3..aku kdng2 mls nk jwb, ckp belaja psl mknn je. senang. bio r dorang wat tfsiran sndiri

    ReplyDelete
  9. tu la..kesian kt kite kn...org msia ni msh blum didedahkn psl health science..ckp psl health sc. mst ingt doktor je..menci btol~
    kite btolkn pemikiran org msia nih..

    ReplyDelete
  10. betul tu..sepupu2 belah ayah aku suma ingat aku ni belaja doktor je...aku pon bio je la apa pon dorang nak pk

    ReplyDelete
  11. sgt2 setuju dgn entri dan semua yg komen

    ReplyDelete
  12. ni berita baik tu hampa semua sbb aku diberi tugsn untuk membuat mempromosikan kerjay dietetik ni di sek...huhuhu...tak bnyak maklumat ar...dh la tak tau bidng ni

    ReplyDelete
  13. Anon, nak maklumat ke? Saya boleh kasi.

    ReplyDelete
  14. salam..
    sori, nak tanya, awak ada pg interview ntuk kos dietetik kat usm?
    kalo ada, pe soklan y dia penah tanya,
    rabu nie sy ada interview kos dietetik kat usm, nervous........
    tq

    ReplyDelete
  15. Waalaikumussalam....

    Maaf jugak tak dapat tolong, sebab waktu saya belum ada interview2 ni..

    Anyway..jangan bimbang, kalau betul-betul awak cakap awak minat, insha Allah, dapat... Kalau dia dah panggil interview ni, maksudnya dia memang berminat nak terima la..

    Nasihat saya cuma - kena pandai cakap la..keja dietitian ni kena pandai bercakap. Mungkin panel nak tengok dari situ.

    ReplyDelete
  16. sy lepasan matrik, dia akan ambik tgk result jgk...
    insyaAllah, tq ya,
    doakan sy berjaya smbung blaja dlm kos nie k.
    k.. slamat berjuang.
    Salam.

    ReplyDelete
  17. hi!finally jumpa pun someone yg amik dietetik.

    nk tnye,u amik dietetik kt mne?is it usm?please i have to go the interview tomorrow,and i'm worried as HELL sbb xde interview experience..

    pls pls pls anyone with experience,email me

    nasha_buchuk@yahoo.com

    i really need your HELP thanks

    ReplyDelete
  18. Yup. USM. I can't do much to help. But, a piece of advice, try to be confident when talking, and have some knowledge about what dietetics are all about. Check here - http://www.dietitians.org.my/html/abt_dietitians.html.

    Just good luck k.

    ReplyDelete
  19. Bade

    Cuba awk terangkan pulak peluang pekerjaan dietetik pd masa depan. Bgtau la skit langkah2 nak dapat kerja nanti dan Bagaimana persaingannya untuk mendapatkan pekrjaan ni.

    Tulislah nama2 or profil seorng dietetik yng sudah bekerja ke, senang la nak rujuk nanti. Maklumla, kat dunia luar ni susah jgak nak kenal orng yng kerja dietitian.

    ReplyDelete
  20. huhu, bl dgr lectr n dietitian ckp g2 td..rs tkut plak...plez motivate me...cmne nk b'fikiran kritikal ni??..ada cdgn x utk jwpn bg soalan " knp mknn cepat basi bl di ltk di ats lntai"..abdul hakim ada jwpn x?

    hehe..tq..
    -bdk diet..

    ReplyDelete
  21. pelihara lah agamamu..jglah pergaulanmu...slm ukhuwah..

    hamba Allah yg mhrpkn yg tbaik utkmu..

    ReplyDelete
  22. @anon-1 - jawapan dia ada dalam buku Amy Brown, Understanding Food. Silalah belek. kalo fikir logik pun leh agak apa jawapan, kan?

    @anon-2 - this might be considered as a spam, but thanks for the advise~ =)

    ReplyDelete
  23. hi..nie 1st time saya dgr sal dietetik.. it's look interesting..sya nak isi tuk prgramme dgree kt usm..sya nak tnya,dgree dietetik nie buat kt usm kbg krian ke or usm penang?? n syylbus ap yg ad dlm kos nie.. tlg yek..

    ReplyDelete
  24. @anon - yup very interesting. tapi nasihat sy sbg senior, anda kena pandai bercakap dan jangan pemalu. keje ni banyak cakap.

    fyi, cos ni di USM Kubang Kerian, Kelantan. nak cek silibus boleh cek di web ini - http://www.ppsk.usm.my/akademik/hpageakad.nsf/pprogram.
    web tu loading lambat sket kalo tenet slow. :)

    ReplyDelete
  25. nak tye,kalau tuk course dietetic d usm,paling cikai pun bpe ea pointer nye tuk bdak2 mtrik? tw x?
    thanx :)

    ReplyDelete
  26. most of us got 3.5 and above from matril..previous batch pun semua pointer tinggi2. so good luck. n muet >2..

    ReplyDelete
  27. salam.im a dietetics student too...tp kt uia...so lepas ni lehla kalo kite share psl diet ek..:)

    ReplyDelete
  28. salam...orait..tahun berapa? got blog/fesbuk? :)

    ReplyDelete
  29. baru 1st year..:)
    add my fb,widad fitri.tq ya :)

    ReplyDelete
  30. aha.. gud to tell ppl about dietetics.. hehe.. =)

    ReplyDelete
  31. kesimpulannya, sume course health sc adalah nadi kpd bidang perubatan... ye ke? ye la kot..

    ReplyDelete
  32. sangat setuju...tambah2 kalau kat kampung...=.=''..xlarat nk explain kowt..huhu

    ReplyDelete
  33. mlawat senior...=) sy pn penah rsa cmni...biar je diorg wat tfsiran sndri...

    ada cakap dietetik tu detektif ke...hahahaha

    ReplyDelete
  34. detektif? wa lagi best jadi detektif~ i like

    ReplyDelete

would love to hear your thoughts on this.. click "subscribe by email" to get my reply :)