Followers

Monday, December 21, 2009

Dietetik?

Huh. Penat. Semalam, berlangsungnya kenduri kahwin kakak aku. Sebagai orang yang ringan tulang, kena la aku tolong buat kerja. Ahak. Hari ni pulak, kenduri pengantin lelaki, 3 jam setengah perjalanan baru sampai ke Sungkai tu. Ingat ayah aku nak bagi aku drive, tapi tak pun. Takpa. Leh tido lam keta.


Kenduri pengantin lelaki - Sungkai, Perak

Bila ada kenduri macam ni, baru la sanak saudara nun jauh di sana, keluarga mak aku di Johor datang ziarah. Kemudian, kenduri macam ni jugak akan menemukan aku dengan cikgu2, dan sahabat2 ayah aku yang punya lama aku tak jumpa sejak aku kecil dulu2.

Well, bila jumpa mereka ni, soalan cepumas yang confirm akan ditanya,

Belajaq mana la (sekarang) ni?
Amik cos apa?
Aku pun jawab la.

Kelantan. USM. Dietetik.
Apa dia? Pakcik tak faham

zzzzzzzzzzzzzzzzzz.

Semua orang tak tahu apa benda la dietetik ni. Ada ingat diabetik. Seb bek bila aku cakap dietitian ada orang faham. Bagi yang blur lagi, aku cakap "pakar pemakanan". Lalu mereka pun, "ooOOoo".

Perlu aku akui, cos ni tak popular. Term 'dietetik' tu sendiri tak popular. Lain la kalau aku cakap, "medic", "engineering", or "forensic" sume orang tahu je. Tapi aku tak kisah pun. Aku bukan hendak mengejar populariti.

Hua3.

Lagi best, time camni, ayah aku akan citer la kisah aku yang tidak mengambil Engin, tolak Jepun & mengambil Dietetik ni kat kawan2 dia. Rasa nostalgik sikit.

zzzzz lagi.


Buat yang tak tahu apa itu dietetik, senang cakap dia study tentang pemakanan dan diet yang sesuai untuk pesakit2 cam kencing manis, darah tinggi dan kegagalan buah pinggang. Bidang kerjanya memang luas. Sama ada anda boleh jadi clinical dietitian, research dietitian, community dietitian, food service dietitian, admin dietitian & kalo byk duit sket wat company sendiri, wat private practice. Tempat kerja boleh kat hospital, universiti or maybe gak kat kilang or hotel. (Maybe). Dah banyak IPTA & IPTS yang tawarkan cos ni skang ni. USM, UKM, UIA. Nak tahu lebih lanjut, google je.

Mula-mulanya, memang aku rasa kekok sikit belajar. Tetiba kena belajar masak la. Mana aku pernah masak kat rumah. Masak maggi & goreng telur ada r. Tapi, disebabkan aku ambil cos ni la, aku dah mula menjinak-jinakkan diri dengan dunia masakan ni. Hasilnya, aku rasa memasak memang best. Dan puas. Penat ada gak. =)


Tiga tahun sudah. Moga-moga aku dan rakan2 lain berjaya dalam bidang ini. Tak pernah aku sangka orang cam aku ni boleh ambil dietetik. Hahak.


Rakan-rakan student dietetik



Note: Buat yang tak tahu apa motif "zzzz" tu, sebenarnya ia selalu digunakan dalam garena, komuniti bermain dotA. Bila game tetiba lag/slow sebab putus connection, mesti akan ada yang type "zzz" tu.


21.12.2009. 10:54pm.
chanz