Followers

Monday, March 2, 2009

Lihat, Perhati dan Tengok SAW

yosh. kali ini aku nak review sket pasal movie yang bez bangat ni - SAW.

Perkataan SAW merupakan english word, past tense dari perkataan SEE. Ia bermaksud lihat, perhati atau tengok. mungkin nak suruh viewer observe citer ni betol2. SAW juga merujuk pada gergaji - chainsaw, hacksaw, circular saw.. melihat pada penggunaan gergaji yang banyak dalam movie ni..

tajuk movie ni sebenarnya petikan dari perkataan JIGSAW, gelaran bagi pembunuh bersiri (kah?) dalam movie ni. hal ini disebabkan pembunuh tu akan mengambil sedikit (erk!) lapisan kulit berbentuk jigsaw puzzle dari mangsanya yang gagal melepaskan diri dari trap. atau dengan kata lain, mangsa yang tak dapat main game dengan selamat, iaitu GAME OVER.

namun, persoalannya di sini, benarkah JIGSAW tu pembunuh? dia tak pernah membunuh dengan tangan sendiri. hanya mengadakan satu GAME dengan RULE2 nya tersendiri yang sangat berisiko. pemain/mangsa sentiasa mempunyai peluang melepaskan diri, CUMA - kenalah menyeksa badan anda ataupun terpaksa mengorbankan orang lain.. walo camnapun, pihak polis tetap mengatakan JIGSAW a serial killer sebab dia yang pasang TRAPS tu sumer..

movie ni dah bersequel sampai 5 dah. sumer sequel sangat bez.


SAW I [2004]:



SAW II [2005]:

SAW III [2006]:

SAW IV [2007]:


SAW V [2008]:dari movie ni gak, kita boleh fahami macam mana sifat human nature.. macam mana manusia sanggup lakukan apa sahaja untuk hidup, sifat terburu-buru manusia yang membawa padah (SAW IV), kecenderungan manusia yang suka melanggar arahan/RULE (SAW II & V) dan yang paling bez adalah keunikan minda penjenayah nih - JOHN KRAMER aka JIGSAW.

John Kramer ni yang reka TRAPs, RULEs dan pilih mangsa yang hanya terdiri dari manusia yang broken, yang tak sayang nyawa.. lagi menarik beliau ni merupakan tokoh engineer yang berjaya dalam bidang Civil Engineering. siap ada kompeni dipanggil Gideon. memang dasat minda Engineer nih. hoho. Michael Scofield (PRISON BREAK) pun merupakan Structural Engineer yang berjaya.

maybe disebabkan kehilangan anak dalam kandungan isteri (penyangak punya pasal) ditambahkan lagi dengan didiagnos sebagai penghidap cancer, beliau start jadi JIGSAW...namun masih banyak lagi pasal John yang belum didedahkan.. aku masih tertanya2 apa yang John wasiatkan pada isteri dia..apa dalam KOTAK tuhh??


walau bagaimanapun, ini hanyalah cerita.. fiksyen semata2. cerita yang diolah dengan begitu baik sekali..yeah. cerita yang penuh suspens. dan soundtrack pun sedap. mana lah aku nak download. kalo ada jaring ni dah lama aku dwnload... nak dok TENTEN balik!!! huhu.

btw, thanx to Azahiri kerana membekalkan aku sumer movie SAW~~ yeah!! tak sabar tunggu SAW VI !!

akhir kata, SAW & WATCH lah SAW.. xD. but warning kepada sesapa yang tak sanggup nak tengok manusia dikelar2 dikerat2 dan berdarah2...

6 comments:

  1. GYAAARRRRGHHHH!!!!!!!!!
    cerita yg best.... tapi aku mampu bertahan smp SAW III...
    nanti2 ja la aku sambung balik tgk yg len2 tu....
    scene yg best.... kerat kaki n kena humban dalam jarum2 suntikan tu.. Arghh!!! aku yg duk tgk pon bley rasa seyh.....
    yg pntg ada moral value..haha..

    ReplyDelete
  2. ko memang.. aku marathon citer ni ari jumaat lepas..persiapan mental sebelum g tournament taekwondo..hak2

    ReplyDelete
  3. dr cara ko citer cm best jerk
    aku suke criter thriller cmni..
    nanti aku mitak ngan azahiri jugak la...

    ReplyDelete
  4. tengok jgn tak tengok..tapi aku dah warning..hehe

    ReplyDelete
  5. lea tahan ke tengok cite saw ni???
    hehehe..........

    ReplyDelete
  6. aku tahan la...
    act aku suke tgk citer2 cmtu
    that y aku amek forensic...
    coz aku memang excited nak tgk mende pelik2...
    heee

    ReplyDelete

would love to hear your thoughts on this.. click "subscribe by email" to get my reply :)