Followers

Thursday, March 10, 2011

Saya Rasa Saya Nak Jadi Translator/Editor

Sepanjang bergelar pelajar Dietetik di USM Kubang Kerian, selalu aku dapat permintaan dari kawan-kawan, dan juga staff nurse.

Mereka suruh aku tolong terjemahkan English ke Malay, Malay ke English, Malay/English ke Japanese tugasan mereka. Survei. Buku.

Ada juga yang minta aku semak tugasan tesis. Semak tatabahasa. Jadi editor la pulak. Quality checker!

Aku pun taktau la kenapa depa minta aku buat.

My English is only average. Mungkin la better sikit dari orang lain. (cewah merendah diri)


my future employer maybe?


Berapa buku dah aku translate? Baru 3 je. Takde la tebal. Dalam ~200 page setiap buku. Semua pasal nursing. Sebab yang minta tu adalah staff nurse yang sedang menyambung pengajian ijazah kat Open University. Semuanya aku buat masa second year. I really had fun that time. Bila kita cuba terjemah, kita juga belajar benda baru. Ilmu baru. Perkataan baru.

Sebenarnya, masa third year, ada gak beliau suruh aku buat lagi. Tapi disebabkan kesibukan klinikal yang macam hampeh, aku terpaksa menolak...huhuu

Tapi, aku taktau camna agaknya kerjaya ni. Selalu kerja ni kerja sambilan. Macam photographer, painter, etc etc. Berapa gaji? Kelayakannya? Kena belajar linguistik ke? Aku hanya dengar dari ayah aku ada anak kawannya kerja translator ni. Grad dari apa ntah...engineering kot..Tapi beliau tu memang belaja bahasa asing betul-betul la. Aku belaja Jepun pun sekerat je. Duhh..

Praktikal tak idea aku ni?

Aku malas nak sambung Master, kalo sambung kena buat research la apa la. Coursework mana mau carik?

Apa yang pasti, being a dietitian is my last resort! zzzzz


Noted by,
11:31am, 10/03/11
chanz

12 comments:

  1. wah! hebatnya English!-Badrul Naim.

    ReplyDelete
  2. boleh la tolong semak thesis aku sekali nanti eh...hehe

    ReplyDelete
  3. @bad - instead posting as anonymous, why don't you just choose the name/url to put your name? :)

    @lea - secret recipe!

    @eca - yang ni...big apple!

    ReplyDelete
  4. taknak dedahkan my blog/url sebenarnya..huhu

    ReplyDelete
  5. sanji: ok...aku blanje betol2..sile check thesis aku nanti..hehehee

    ReplyDelete
  6. @anon - takyah letak url pun takpe...letak nama je. haha apa la

    @eca - donashi jom...ahak

    ReplyDelete
  7. the anon is Badrul Naim

    ReplyDelete
  8. ala..ksol xde thesis untuk ko tolong semak..tp kalo ko tolong bacakan buku untuk kaksol mesti ko byk jumpe benda baru..hehe

    ReplyDelete
  9. @anon - tak kira...dia letak anon..

    @ksol - ada pulak suh org bc buku...haha

    ReplyDelete
  10. berapa harga untuk satu huruf???

    ReplyDelete

would love to hear your thoughts on this.. click "subscribe by email" to get my reply :)