Followers

Saturday, January 1, 2011

Kenapa Saya Tak Suka Pedas

"Jom makan.."

"Makan apa.."

"Kuew tiow goreng mamak..pedasss punya.."

"Err.."


Aku nak habag mai kat hampa..aku orang Penang. Biasa la makanan pedas. Tapi sekarang aku dah tak suka pedas! Sebab apa? Sebab...okay, kepada budak diet pi belek lecture note Prof Manan sem lepas tak pun buku Understanding Normal & Clinical Nutrition. Tajuk Food Choice - Negative Associations. Yang lain, baca blog ni ja pun takpa boleh paham.


Menurut negative association of food choice tu, orang akan tak suka sesuatu makanan tu disebabkan perkara dulu yang negatif berlaku pada beliau. Contoh ar, masa hampa sakit ka, kena paksa makan ka.. atau masa kecik ka, kena pukul sebab tak makan sayur kaa.haha..somehow hampa akan develop rasa tak suka pada makanan tersebut.

--------------------------------------------------


Merujuk pada kisah aku pulak..Kita flashback balik masa ke tahun 2010 ketika aku berpraktikal di Hospital Seberang Jaya...masa tu praktikal perkhidmatan makanan. Duk dapur. Antara kerja aku adalah, uji rasa! Yeah uji rasa! Makan free! Seminggu ada la 2 3 kali aku menguji rasa. Eh wait. Kadang tiap-tiap ari pun ada! hahahaha


Tapi malang catering officer yang keja situ, yang buat resipi menu tu..suka pedas! Beliau keturunan mamak! First menu kami (dengan cosmate aku sorang) ujirasa adalah breakfast iaitu kuew tiow goreng mamak! Pedas! Banyak cabai! Makan je la kan, lapar kan, free lak tu. Pas makan pahtu gi duk dalam bilik aircond lak. Then tengahari gi makan lagi. Menu apa ntah tapi memang kuah pedas jugak arr. Seharian duk dalam aircond sampai kul 5, pahtu drive balik 40 minit pun berekon. As a result, bieber aku mengelupas. Pedih weh.. Ada la dalam seminggu dua aku tersiksa. Huhu..

-----------------------------------------------------



Itu kisah dulu. Bebaru ni praktikal pulak di Hospital Taiping aku demam! Yap. Baru dua hari prac dah demam! wakaka. Demam aku bermula dengan batuk yang ala-ala tak lepas. Sore throat ar. Pahtu mandi kat umah sewa dengan air yang sejuk + duk kat bilik dietitian berekon. Dapat le URTI...upper respiratory tract infection okay..jangan pikiaq pelik2 pulak..


Aku punya taakulan siapa pesalah menyebabkan aku batuk adalah makanan masa kenduri. Biasa ar cuti kenduri. Aku terpaksa ikut famili aku gi kenduri coz kalo aku tak ikut takdak makanan kat umah! Kenduri kat Penang ni lak lama2 sampai kul 4 5 kan...melepas sampai Kulim, Balik Pulau la.. (Ada gak gi Chemor, Perak ari tu tapi sampai kul 1 lauk dah kureng dah! zzzzz apa la orang Perak)


Masa kenduri macam-macam menu ekstra ada - Cendol, Laksa, Teh Tarik. (hmm baru perasan dah jadi tren banyak kenduri buat menu ni). Cendol & teh tarik no hal..tapi laksa..(laksa penang okay) aku cuba elak. Namun kenduri terakhir aku termakan...coz dah kenyang nasi. Entah macam mana, dia punya kuah tu terasa bahangnya kat tekak aku masa nak hirup kuah dia sambil makan laksa tu.


Tak pasal-pasal aku batuk...dan demam...dan MC dua hari..dan cuti 5 ari...hehehehehhehehehehehheheheheheheh

-----------------------------------------------

Sebab makanan pedas ini sudah beberapa kali menyebabkan aku tak selesa so aku mula membenci mereka...Pedas sambal ja tak suka, kalo yang lada hitam i like~


List makanan yang aku tak berapa suka:
- tomyam
- segala yang bergoreng mamak
- pedas sambal arr


Tapi aku still boleh makan sebenarnya makanan pedas ni, cuma kalo boleh prefer taknak makan!

P/S: Inilah akibatnya kalo bercerita dalam blog...jadi panjang entri. Huhu. Tu yang aku malas bercerita. Haha.

P/S2: OH YEAH. HAPPY NEW YEAR 2011 EVERYONE! :D

TQ. Noted by,
9:21 pm, 01/01/11
chanz

9 comments:

  1. ksian ko sebab demam...
    wess, nanti tulis la sket entri tentang praktikal korang kat sana...
    hehe...~~

    ReplyDelete
  2. taknak ar..nanti dietitian situ baca..haha..tp depa sumer sgt baik & sporting je actlly..

    ReplyDelete
  3. haha...
    takot dgn dietitian rupanya...=P

    ReplyDelete
  4. ahahaha........
    aku pon makan makanan pedas2 gak, tapi yang pedas sangat2 aku xleh tahan.........
    btw, tak semua goreng mamak pedas kan??
    mee goreng mamak x pedas pon.......
    hehehe.........

    ReplyDelete
  5. betol kot ape yang ko ckp...aku skrang anti lada hitam..tambah2 lagi chicken chop lada hitam..aku penah makan tu b4 naik bas, hampir 5 kali aku muntah2..byk kali bas berenti jugak sbb aku.

    aku xberapa pedas, cuma xde pengalaman pahit lagi..

    aku suggest ko try laksa penang versi kelantan asli...pasti ko rasa lagi worst dari laksa penang yang pedas nk mati

    ReplyDelete
  6. Ooo0ooooo0oo.....begitu..
    cmtu kontra ar kite..
    aku paling suka makanan pedas...
    penah aku tak abes makan bihun sup gara2 sambal kicap dh abes....

    ReplyDelete
  7. @dA - bukan yg mamak tu...mamak len sket ni...dia buh cabai jaa

    @fatiehah - huhu taknak ar laksa penang versi kelantan ko dah bagi amaran.

    @lea - tak leh kawan..

    ReplyDelete
  8. aku x tahan pedas. tp aku ske mkn. XDD

    ReplyDelete
  9. @nisah - ko kalo gastrik jangan makan pedas. hmm tgk pedas bukan bagus!

    ReplyDelete

would love to hear your thoughts on this.. click "subscribe by email" to get my reply :)