Followers

Monday, April 11, 2011

Kisah VIVA

Dengan ini, saya sudah habis viva.

Viva budak diet tak sama dengan cos lain, yakni kami macam pergi interviu. Akan ditanya soalan2 oleh para panel menguji ilmu dan keyakinan diri.




Sesi viva aku ni boleh lah dibahagikan kepada 4 fasa.


Fasa 1: Hemodialisis

Masuk je bilik. Panel memperkenalkan diri.

Then terus tanya,
"Hakim eh, nanti nak kerja kat mana?"

arghh giler. takkan nak cakap saya bukannya nak sangat jadi dietitian kan. let's lie whitishly.

"Hospital."

"Kenapa nak keje hospital, kenapa taknak keja kat sports centre ke, rumah kebajikan orang tua."

"Err..saya ni bukan nya jenis sukan sangat, so rasa tak sesuai ar."

"Kat rumah kebajikan? Kan banyak jugak kerja kat sana.."

this is where aku salah jawab, means salah lead panel untuk tanya soalan seterusnya.

"Erm..ntah (kurang kedengaran bunyi ntah) saya rasa tak sesuai keje komuniti ni..erm sebab masa saya practical komuniti dulu saya buat dekat pusat hemodialisis je. so macam tak banyak sangat yang saya buat. erm.."

Sambil melihat borang summary practical aku.
"Oh dulu u buat dekat hemodialisis eh. so apa yg u buat kat situ?"

zzzz. damn aku buat apa? aku pergi sana duduk, sembang, men game komputer sket pahtu balik! ada la jugak buat benda ffq, survey actually.

"erm, saya tak buat banyak sangat, sebab pt datang just buat hemodialisis pahtu balik, so saya ada la buat jugak erm ffq, erm berbual2.. (err..??)"

"hmm, so kat hemodialysis ni apa yg u rasa main problem die?"

wtfbbq. aku dah lupa abeh da peristiwa 2 tahun lepas.

"ermm..biasa kat sana pt macam susah la, nak jaga makan, sebab banyak nak kena restrict kan. dia punya protein, potassium, air..ermm susah la."

"so protein ni sebenarnya bg pt hemodialisis, berapa ye boleh bagi?"

"erm..biasa hemodialysis bg lebih kurang dalam 1.2-1.3 jugak la."

dah rasa semacam takut salah coz dietitian ada sebelah.

"tinggi jugak eh..lebih kurang sama macam orang biasa la? biasa protein tu macam mana nak bagi?"

haihh...

"ermm..biasa bagi protein dari sumber ikan, ayam, sumer tu la. dan yang penting bg sumber high biological value (HBV).."

"hmm, so berapa peratus sebenarnya protein utk pt hemodialisis ni?"

"air byk mana?"

zzzzz ak taknak jawab leh tak. of cos la aku jawab. and then..

------------------------------------------------------------




Fasa 2: Food service

Sambil tengok borang summary lagi..
"ok. lepas hemodialisis ni u buat dekat mana ye practical. catering kan. hospital seberang jaya eh.. so apa pengalaman u dapat masa prac kt hsj tu?"

silent for a moment.

saya duduk kat bilik maen fesbuk sebab CO sumer sibuk taknak ajar pape.

giler.

"ermm...banyak la jugak (banyak?) belajar. ermm..sy belajar la pasal menu kat hospital camne. diabetic diet camna. n then leh ujirasa makanan. erm..boleh tahu la makanan hospital ni sebenarnya camna. sebab selalu kita dengar orang cakap makanan hospital tak sedap. tapi sebenarnya sedap. ok je. biasa bg dorang tak sedap sebab sakit kan, so tak lalu nak makan."

"oo biasa ada leftover tak makanan. banyak x?"

"ada. kadang2 macam breakfast tu ada la banyak macam kat belakang tu.."

sambil menunjukkan mee kat belakang dalam mangkuk yg besar.

"so orang sihat la yang makan nih..."

"aa....aah...haha.."

"u ada terlibat tak dalam apa2 aktivit macam receiving ke...?"

receiving? aku dah salah faham receiving dgn plating n serving dah.

"oh ada la. erm saya ada jugak tolong letakkan nasi makanan ikut portion die. erm.."

"receiving?"

"erm..?"

"receiving."

"oh ohh receiving..hah ada. macam kena timbang la bahan2 mentah dulu. ikut spesifikasi ke x. kalo macam buah, potong dulu. tengok ok x. macam epal berat kena capai sama ada ikut spec 100g. kalo tak capai, erm apa tu, erm (terkial2 mencari word) pembekal! kena ganti bawa lain. sebelum pukul 11 camtu. kalo tak, kena denda."

"ayam camne?"


aah sudah. mana pernah aku receive ayam. let's be frank.

"ermm. ayam saya tak berapa sangat, sebab biasa ayam sampai pagi waktu subuh, masa sy practical tu saya shif pagi seminggu je."

"tapi u practical lama ni 2 bulan kan. takkan.."

"erm sebab biasa ayam sampai pagi waktu subuh, masa sy practical tu saya shif pagi seminggu je. so tak ni sangat. tapi setahu saya dia timbang je."

"biasa u kat sana, ada apa2 masalah tak tukang masak?"

"erm..ada la, macam tukang masak ni selalu cuti kan, mc cuti banyak sangat."

"so apa yang u rasa boleh buat nak atasi masalah tu?"

"erm...sebab tu guna roaster, so bahagi la dan hadkan cuti bagi setiap tukang masak. tak boleh banyak sangat cuti."


stupid answer. i know.


---------------------------------------------------------------------





Fasa 3: Kencing manis

"OPD dengan IPD u practical kat mana ye? apa kes-kes u biasa dapat?"

this is where i should have answered obesiti and bariatric surgery becos i've prepared about it..instead of..

"um, biasanya kencing manis la, gdm, pahtu hyperlipidemia..um..obesiti ada gak"

"kencing manis ye..biasa kalo ada pt datang dengan penyakit kencing manis ni, u buat camne?"

silent for a moment again becoz i already not doing counseling for 1-2 months.

"ermm..ok. kalo pt datang kan, pertama kali tengok dia punya biochem la. dia punya blood sugar ke. hba1c. kontrol ke x."

giliran panel sebelah untuk menyampuk. sebelum ni sume Dr R je yang tanya.

"kalo hba1c tu camne nak tau kontrol ke tak kontrol?"

"ok kalo tngok hba1c pt tu kurang dari <6.5 tu maknanya kontrol la. tapi kalo dah lebih >10 tu memang nampak dia tak comply."

"oo kalo antara 6.5 hingga 10 pulak?"

grrr..

"erm..kalo yg tu kira dia ada buat jugak la sesuatu. ada perubahan yang dia buat cuma, tak kontrol sangat."

apa aku cakap ni?

"oooo..jadi kalo pt <6.5 & pt>10 apa u punya suggestion? ada beza ke x?"

aku dah berkerut dahi.

"erm, biasa kalo pt yg >10 tu maknanya dia tak comply, so kita stresskan kepentingan nak berubah. apa yg akan jadi kalo dia tak buat sumer tu.."

"tu awak citer tentang komplikasi2, yg laen? apa yg u buat?"

"......"

Dr R mencelah cuba mensimplify soalan.

"ok hakim, katakan ada pakcik ni datang dengan kencing manis. hba1c dia tinggi >10, apa yg biasanya u buat? sama je ke u punya cara dengan yg <6.5. atau ada beza? biasa apa yg awak cakap bg pt camni" 

haihh. 

"ermm sebenarnya, semuanya sama je. saya akan stresskan tentang diabetik diet jugak. pertama sekali kena jaga dia punya karbohidrat lah. kompleks dgn biasa, gula ringkas."

"pt tahu ke karbohidrat kompleks tu apa?"

haih aku tak abeh citer lg 

"aa sy terangkan la, contoh macam nasi, bihun, kueh teow, sumer tu. berapa banyak boleh makan. um, pahtu kalo yg gula ringkas macam air manis, kuih manis, air kotak sumer tu kita hadkan, erm.."

"so apa beza u buat dgn <6.5 and >10 ni? takde beza pon"

"sebenarnya, practically, saya cakap benda sama je pasal diabetic diet, waktu makan, brp byk kena makan sumer, cuma yg tak comply tu saya stresskan pasal kepentingan la. bg dia sedar kan."

"katakanlah ada pt ni u dah jumpa banyak kali 5 6 kali tapi dia tak comply jugak. hba1c >10 jugak. macam mana u nak buat?

"erm, biasa pt macam tu dia tak comply mungkin sebab dia banyak ambil air manis la. mungkin dia dah terbiasa dgn manis, so rs sy cuba suggest artificial sweetener ke macam equal sumer tu. pahtu baru kurangkan sket2. sebab artificial sweetener ni takde kalori kan, so boleh la bagi. pahtu leh gak suggest air kosong je dulu. sebab erm, hilangkan dahaga kan..erm.."

Giliran tn hj.

"biasa awak jumpa pt kencing manis ni, apa lg masalah yg sebabkan hba1c >10 ni?"

fikir-fikir...

"biasa sayur la macam kurang amek kan. sebab amek lunch je. dinner tak amek pon. pahtu macam pt GDM, waktu makan la, tak teratur, sebab biasa pt GDM ni kerja shif kerja kilang, so.."

aku hold words sat, and then,

"sayur berapa banyak boleh amek?"

"ok sayur, biasa kata kat pt lebih kurang 1/2 cawan, cawan kecik tu, setiap kali makan. kalo lagi banyak lagi bagus."

"berapa kali tu?"

"erm 2-3 kali la. 1 serving tu 1/2 cawan."

"sayur belum masak ke dah masak?"

"dah masak!"

dengan yakinnya.


-------------------------------------------------------------------


Fasa 4: RTF dan Tamat

Kembali pada Dr R.

"masa u practical, ada jumpa pt guna tube feeding tak?"

"hah ada."

"pt macam mana selalunya?"

"Erm...pt CVA, erm..... MVA.. tu la (takdak idea)"

"So macam mana u nak tentukan which method u nak bg feeding?"

"ok, mula2 tgk la dekat ward tu biasa guna apa, bolus ke, and then assess la pt ada masalah reflux ke, vomiting, atau aspiration bagi intermittent atau continuous pump."

"produk susu tu. which one u nak bagi. camne u nak tentukan which product?"

"k, kalo pt tu dia punya gut masih ok, still ada functional capacity, so guna produk biasa la, macam Ensure, yg nutritionally complete. kalo yg ada masalah gut, macam pancreatitis, sumer tu, erm bagi Peptamen, elemental formula dia senang nak absorb lagi."

"kalo pt tu ada masalah respiratory?"

"erm kalo pt ada masalah respiratory, kita tengok content CHO dalam produk tu, biasa nya kita gunakan Pulmocare, ready to use."

"berapa percent CHO?"

aahh aku taktau. dan aku hentam..

"erm dalam 40% camtu.."


Risau salah..dietitian dgr sebelah..wawaawa..

"Okeh. Hakim, terima kasih."

Fuhh. Habis dahhhh. legaaa.a...a..a..


------------------------------------------------------------


Gila panjang citer viva ni. dah sumer nya aku nak citer!! hahaa. so junior, kalo nak tahu pasal viva dari saya sila lawat je blog ni k. haha bagus untuk kegunaan masa depan.

Masih rasa kaunseling tu benda best??

Sebenarnya, ada benda aku dah tahu, cuma tak konfiden nak jawab. Dan ada gak benda memang aku tak tahu! huhuuu.

P/S: Percaya tak suma ayat di atas memang >90% sama dengan yang terjadi pagi tadi?

18 comments:

  1. Alhamdulillah.. lastly, dah abes jugak segala assessment sepanjang jadi student dietetik.. kemuncaknyer ialah viva.. hehe..

    Tahniah lah.. perkongsian yang bagus untuk rakan-rakan dan adik-adik junior..

    Semoga pasni jadi dietitian (if jadi) yang berkaliber.. =)

    ReplyDelete
  2. soalan2 yang boleh menggoncang jiwa neh.

    ReplyDelete
  3. huh..detail..
    actually tensen gile mase kua td...tp malas nak pikir balik dah...so buat la keluar dgn muka hepi je...

    then, aku pon rase aku rasa salah lead panel td...sbb ak pon ade jawab slalu jmp pt "DM"...
    sbb tu la kot terkeluar soalan2 artificial sweeteners...benci gile!!!!

    ReplyDelete
  4. mak ai...aku yang tak reti pape pasal diet jadi biol mebaca nya..eyh..ayat apakah ini??ahahah...

    ReplyDelete
  5. @ramadan - thanks~ :)

    @din - huhu

    @fasih - punya la aku nk dia tanya pasal bariatric surgery...aku mana layan benda2 tipikal cam DM neh...ahak. tgk la tajuk seminar aku? len dari len kan. :P

    @fur - pening2 detail sangat. hahaha

    ReplyDelete
  6. agakla...mmg lain dari lain ah..haha
    dahla td ak dah jd hipokrit mase die tny ak minat bhgn mane dlm dietetik..dan2 aku jawab bhgn klinikal...uwaa~ mmg patut la kena tny pasal klinikal je...mmg silap gile la td...nyesal2

    ReplyDelete
  7. bestnye dah selesai.. tinggal final exam je kan?
    korang dah abes final pun budak2 medrad tak viva lagi D:
    khamis ni baru nak submit final draft tesis. hu... neves2~

    ReplyDelete
  8. @fasih - haha..kena hipokrit sket..takleh jujur sgt dowh.

    @uteh - tak ada clinical exam lg. n final exam la. takpe2 it'll be alright cam tajuk header kat atas neh. :) (mentang2 dah abeh kan)

    ReplyDelete
  9. menarik...menarik..
    rasa macam betul2 lak

    ReplyDelete
  10. @izmer - memang betul pon. ahha

    ReplyDelete
  11. Wah tahniah2! Mantap2 perkongsian yg menarik buat kami yg bkl viva khamis ni. Grrrr.....

    p/s: Hrp blog br ni sehat sntiasa.. he5

    ReplyDelete
  12. @3p4h - khamis ni kami ada SU clinical exam pulak..huu. panel viva korang dr UIA ke import?

    p/s: sihat2..moga2..hihi.

    ReplyDelete
  13. Panel 2org dr uia, sorg import... Nak relax2 je masa mjawab nnt. Fiu~

    ReplyDelete
  14. wah.......dh viva..huhu..jeles sih..Dr R 2 dr roslee eh??keke..eh sorg je ke yg tny2 soklan?

    ReplyDelete
  15. @firdani - ek eh....senyap2...hehee. dia je yg suka tanya soalan. yg laen tanya sikit2 je.

    ReplyDelete
  16. huhu..dr r ok je kan..he will be my penyoal oso..huhuhu

    ReplyDelete
  17. owh..Ok, baru terbaca this one. tapi just baca yg first phase and up until sila timbang telur anda. tooo looooooooonnnngggg...haha!

    ReplyDelete
  18. memang saja bagi panjang2 taknak bagi orang baca....haha ni la namanya - tl;dr (too long didnt read)

    ReplyDelete

would love to hear your thoughts on this.. click "subscribe by email" to get my reply :)