Followers

Saturday, April 23, 2011

The Wadefook! #6 - Oh Maybank Alert


Benda ni dah lama.

Ada yang berjaya kena tipu.

Ada yang pandai tak kena tipu.

Yang tak boleh blahnya, aku bukannya ada akaun Maybank pun!!

dam esss



click for the large


Kepada mereka-mereka yang ragu-ragu akan email begini, aku cadangkan korang guna add-on mozilla - "WOT: Web of Trust". Dia leh detect web/link mana yang selamat dengan warna hijau, kurang selamat warna kuning dan merah menandakan bahaya!!

Cuba korang test hakimchanz.blogspot.com kat google lepas pasang benda ni? Dia kata apa? ahhaha

Mungkin korang rasa takpe coz emel tu masuk box spam, tapi sebenarnya add-on ni gak bagus untuk mereka-mereka yang tak reti pasang ad-block atau anti pop-up. Kalau ada golongan cybernoob yang gi tekan benda advertisment/popup tu tak ke "bingung" jadinya? Aku tak kata korang, mana tau adik ke kawan korang yang somehow pakai laptop korang? Fikir la sendirii~

Daripada korang pasang toolbar yahoo la, toolbar google yang entah pape dan memberatkan firefox tu, baik pasang benda ringan cam ni.

Dan tolong ar pakai mozilla, IE sangat old skool da. Javascript banyak prob.

Orait, sekian pesanan khidmat masyarakat dari encik chanz~ :D

5 comments:

  1. ada anti phishing nye add on...spam detector dan malware detector..yeah..blaja tym computer ngan polis!~~

    ReplyDelete
  2. ha tu leh gak. ikut la..janji ada..tp wot ni cam lagi mudah cam trafik lite!

    ReplyDelete
  3. taw xpe..... kalau nak guna internet sekarang jangan main terjah ajer... kene ade prevention..
    ilmu kena tebal jgakkk..atleast sebarkan kat kawan2 ...

    ReplyDelete
  4. ini namanya phising (kalau aku tak silap)........

    masuk dari link tu tak apa lagi (kalau aku tak silap)........

    tapi bila masukkan id dan pasword atau no bank akaun, kendian log-in, itu yang menjadi permulaan masalah (kalau aku tak silap)......

    sebab laman web tu laman web duplicate dengan alamat web yang ada sedikit berbeza dan segala id pass korang akan dia tau (kalau aku tak silap)........

    kesimpulan: tak yah buka emel tu.......
    dan takyah buka link tu........
    (kalau aku tak silap)

    ReplyDelete

would love to hear your thoughts on this.. click "subscribe by email" to get my reply :)